speltak welpen

Scouting Nederland heeft mooie nieuwe boeken gemaakt met daarin uitgelegd hoe je op een leuke manier het "Spel van Scouting" kunt beleven als je 7-11 jaar oud bent.
Bij Scouting Sweder van Voorst gebruiken we deze nieuwe boeken natuurlijk, maar we hebben zelf ook héél veel leuke en goede scoutingideeën!

HOE ZIT HET IN ELKAAR?

Als WELP speel je bij ons bijna iedere week samen met onze welpenleiders in de (zogenaamde ) Jungle en we leren en beleven daar van alles.
Dat heet een WELPENHORDE.
Jongens en meisjes spelen samen, we zijn een GEMENGDE GROEP.
Onze welpenhorde heeft een eigen naam, die lees je straks.

Je wordt ingedeeld in een NEST, samen met nog drie of vier andere welpen. Ieder nest heeft zijn eigen kleur, wij hebben de nesten GRIJS, ROOD en GEEL.
In ieder nest is een welp HELPER en meestal als hij/zij 10 jaar is geworden zal de leiding een helper vragen om GIDS te worden. Dan mag hij/zij gaan werken aan speciale INSIGNES ter voorbereiding op de volgende speltak; de Scouts. Een helper kun je herkennen aan een geel insigne met een handje op de klep van het borstzakje (een gids draagt twee handjes).

WAT DOE JE BIJ DE WELPEN?

Een paar keer per jaar werken alle welpen tijdens de opkomsten allemaal tegelijk aan een insigne. Het WELPENINSIGNE KNOPEN is hierop een uitzondering, alle welpen halen dit in hun eigen tempo en maken daarbij gebruik van het OEFENTOUWTJE dat ze bij hun installatie krijgen.

Twee of drie keer per jaar houden we een WELPENKAMP. Dat is iedere keer weer reuze gezellig. Je zorgt altijd voor je eigen slaapspullen/tandenborstel/handdoek en natuurlijk breng je zelf bord/mok/bestek en theedoek mee, alles wat je verder nodig hebt krijg je vlak voor het kamp in een speciale mail te horen.

Iedere maand proberen we een keertje "weg van het gebouw" te draaien, dat kan zijn in een plaats in de omgeving om kaart en kompastechnieken te oefenen, we gaan naar het bos, het zwembad of doen iets positiefs in onze omgeving om anderen te helpen. We doen graag mee aan de REGIODAG eenmaal per jaar en een DAGJE WALIBI tijdens de Fundays staat om het jaar op de planning. Er zijn zelfs welpen die samen met een ouder tijdens de paasdagen meedoen aan de landelijke, door scouting georganiseerde HIT (hikes, interesse- en trapperskampen).

Bij het clubgebouw is een groot grasveld en natuurlijk doen we daar regelmatig een leuk SPEL, dat ook door de welpen zelf bedacht kan zijn.
Je leert de eerste veiligheidseisen voor bij een KAMPVUUR en in de winter maakt de leiding vaak samen met een welp de houtkachel aan in ons lokaal.
We kunnen heel CREATIEF zijn samen. We hebben een grote verkleedkist, schminkkoffer en toneelgordijnen die we soms gebruiken bij een VOORSTELLING.
Ook KOKEN we samen de lekkerste dingen.

NAMEN DIE JE TEGENKOMT IN DE JUNGLE

Onze welpenhorde heet SMORMBIC.
Dit zijn, als je goed kijkt, de beginletters allemaal bij elkaar van de welpenleiding:

Shanti het vriendinnetje van Mowgli in alle avonturen uit het nieuwe Jungleboek.
Mang de vleermuis
Oe de schildpad
Raksha de moederwolf
Mor de pauw
Broer Wolf een van Mowgli's beste vrienden
Ikki het stekelvarken, dat heel ver weg woont
Chil de grote vogel
Akela de leiderwolf
Bagheera de zwarte panter
Kaa de slang
Shere-Khan de tijger

MEER JUNGLENAMEN

In ons welpenlokaal (de Jungle) hangt een plattegrond met daarop de verschillende gebieden waar we onze avonturen beleven.
Elk gebied heeft zijn eigen junglenaam en er zijn ook nog gebieden niet ontdekt. Voor veel mensen zijn dit vreemde namen, welpen leren ze gewoon spelenderwijs kennen:
Nishaani plaats / Khaali Jagah vlakte / Guha grotten / Emaarate ruïne / Haveli / Raadsrots / Wolvenhol / Talaab poel

MEEDOEN?

Nadat je een paar keer hebt meegedraaid mag je LID WORDEN. Je schaft zelf een WELPENBLOUSE aan en samen met de leiding spreek je af wanneer je kunt worden GEÏNSTALLEERD. De scoutingdas, scoutingpet en de nodige installatietekens voor op je blouse verzorgt de leiding in overleg met je ouders/verzorgers.
Je familie mag bij jouw installatie aanwezig zijn.
Van iedere installatie maken we altijd weer een gezellig FEESTJE, ook daar zijn we goed in!

Welpenouders/verzorgers worden TWEE KEER PER JAAR uitgenodigd voor een bijpraatbijeenkomst in het clubgebouw, samen met Raksha.
Het globale programma voor het komende halfjaar wordt dan besproken en de OUDERHULPLIJST wordt samen ingevuld.
Ook ideeën van ouders worden waar mogelijk meegenomen in de planning!

Als je informatie wilt over onze Welpenhorde kun je gewoon bij een opkomst komen meedoen, kijk even in de welpenagenda op deze site om te zien of we op het gebouw aanwezig zijn en wat we doen. Vragen voor de welpenleiding per mail mag je sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Het Welpenteam

Foto Naomi